وبلاگicon
درباره الی

نامه رسان شما به من فید درباره الی

 
فهرست

 

پیوندهای من

 

جستجو

 

گذشته‌ها

 

 

کجاییم

 

 



 
ترس محکی برای شناخت آدمها...

عیار ۱۴ ، چهارمین فیلم پرویز شهبازی است...فیلم را قبلا دیده بودم و این روزها به بهانه ورود سی دی فیلم در خانه مان مجدد دیدم و انگار احتیاج بود به دوباره دیدنش...فیلم خیلی سر راست و روشن است یعنی انقدر گنگ نیست که نیاز باشد چند بار دیدش ولی این بار دوم دیدنش را هم دوست داشتم و فکر میکنم همین کشش مخاطب برای مجدد دیدن خودش نشانی از یک فیلم خوب است...

فیلم فضای سرد و برفی ای دارد که از همان آغاز میدانیم که شخصیت اصلی خواهد مرد....این تعلیق خوبی به داستان داده چون همه انتظار داریم شخصیت اصلی بلایی سرش بیاید ولی انتظار این جور مردن را هم نداریم...فیلم از یک صبح تا شب مردی به نام فرید را روایت میکند که ۵ سال پیش دزدی به نام منصور را که قصد داشته به او طلای دزدی بفروشد به پلیس لو میدهد ...حالا روز جمعه ای است و منصور بعد از ۵ سال بازگشته و با رسیدن خبرش به فرید روز او روزی است که عاقبتی جز مرگ ندارد...حال اینکه منصور دیگر به فکر انتقام نیست و به دنبال یک زندگی آرام است...البته ماجرای واهمه های فرید علل زیادی دارد که فقط با آمدن منصور همه ی   واهمه ها برای ببیننده آشکار میشود ...در واقع  از نیمه فیلم طلافروش و زندانی جایشان عوض میشود فرید زندانی ترسهایش میشود و منصور آزاد با عیاری تمام و کمال... فرید تمام تلاشش را برای رهایی از این واهمه ها کرده است حتی زن دوم...

بازیگران فیلم به نظرم بهتر از همیشه ی خودشان هستند، نگفتم بازیها خیلی خیلی خوب است گفتم بهتر از همیشه خودشان، محمدرضا فروتن کمی بهتر از بازیهای چند سال اخیرش، کامبیز دیرباز بهتر  و پوریا پورسرخ حتی بهتر از بازیهای گذشته اش...کمی هنجارشکنی در بازی های همه رخ داده یعنی ابتدا ما از هرکدام   همان   کلیشه های همیشگی را می بینیم که به مرور میشکند و عیار آدمها نشان داده میشود. به هرحال به نظرم ترفند شهبازی برای بازی گرفتن از این ستاره های نیم بند(چون اعتقاد ندارم هیچ کدامشان ستاره باشند) تا حدودی به نفع کار بوده...

فیلم از جمله فیلمهایی است که با فضای مردانه اش موفق عمل کرده...زنها حاشیه هستند و متن کار با ۳ مرد در لوکیشنهای محدود میگذرد ولی با این حال فیلم جذابی است با نامی بسیار جذاب ... فیلم همچون موضوع طلایی اش، عیار آدمها را خوب نشان میدهد ...خالصی و ناخالصی ...عیار ۱۴...مردی با عیار ۱۴

صحنه های استثنایی فیلم که موقع دیدن از دستش ندهید:

- سکانس پیرزنی که قصد فروش دندان طلایش را دارد...

-سکانس گفتگوی منصور با احسان در مسافر خانه ...

- سکانس پایانی با آن موسیقی بی نظیر «آداجیو آلبینونی» که عباس کیارستمی عزیز فیلمبرداری کرده...

نگاه های شما(9)



سه‌شنبه ٩ شهریور ۱۳۸٩ توسط  الی